Produktfotografie voor webwinkel

What you see is what you get

Het belang van goede produktfotografie
Of het nu om kleding, sieraden, mobiele telefoons of voedingsmiddelen gaat, voor webshops is goede produktfotografie van essentieel belang. Online klanten willen een realistisch en zo compleet mogelijk beeld van een artikel. Niet verwonderlijk, want producten in een webwinkel kunnen ze niet aanraken, passen of uitproberen. Voordat klanten tot aankoop besluiten, willen ze zeker weten of het product aan hun wensen en eisen voldoet. Met goede produktfotografie laat u uw artikelen vanuit verschillende hoeken zien, tegen een passende achtergrond, met de juiste belichting en zonder storende schaduwen. Bij goede produktfotografie wordt er ook voor gezorgd dat details goed zichtbaar zijn, zodat de koper precies weet wat hij of zij kan verwachten.

Retouren voorkomen met goede produktfotografie
Produktfotografie is overigens niet alleen belangrijk bij het moment van aankoop. Met produktfotografie van goede kwaliteit voorkomt u ook dat artikelen retour worden gestuurd omdat ze niet voldoen aan het geschetste beeld. Minder retouren betekenen minder kosten en meer tevreden klanten. En dat is natuurlijk wat u wilt als webshopeigenaar. ‘What you see is what you get’ is dus het uitgangspunt als u uw producten zelf fotografeert of door een professional laat fotograferen.

Produktfotografie, zelf aan de slag
Hoewel de eisen voor produktfotografie steeds hoger liggen, kunt u met de nodige basiskennis, een goede camera en enkele eenvoudige hulpmiddelen ook zelf uitstekende foto’s maken. Belangrijk is wel dat u zich vooraf goed informeert en voldoende tijd en zorg aan de produktfotografie besteedt. Hebt u het te druk of twijfelt u aan uw eigen kwaliteiten op dit vlak, dan is het raadzaam om voor de produktfotografie een ervaren specialist in te schakelen. Kijk vooral naar eerder werk van de produktfotograaf, zodat u zeker weet dat zijn of haar vakmanschap toereikend is en of zijn of haar stijl u aanspreekt.