Als ik het sportmerk Nike opnoem, krijgt iedereen wel een beeld in zijn hoofd. Nike is één van de grootste of misschien wel de meest waardevolle sportmerk van de wereld. Philip Knight is de oprichter van Nike en maakt miljoenen omzet per jaar. De schoenzolen van de lichte Nike sneaker zijn geïnspireerd op de structuur van wafels. De structuur zorgde voor een betere draagcomfort. Na het produceren van deze wafel sportschoen, werd deze als snel het best verkochte sportschoen van het land. De jaren daarop is Nike heel snel gegroeid als een bekende sportnaam. Voorheen werden de Jordans sneaker vooral door sporters gedragen. Tegenwoordig worden de sneakers naast sportschoenen, ook als normale loopschoenen gedragen. De schoenen staan bekend om de goede comfort en zachte zolen. Ook de unieke ontwerpen hebben voor een groot aantal fans van Nike gezorgd.
Naast schoenen verkoopt Nike ook sportkleding en snapbacks. Nike focust zich nog steeds op sport. Wanneer je de reclames of posters van Nike ziet, hebben deze vaak een sportieve touch. Nike probeert zich zoveel mogelijk te onderscheiden van de concurrentie door anders te zijn, andere schoenen te ontwerpen, en het ultieme comfort te geven. Een grote concurrent van Nike is Adidas. Zij staan de laatste jaren vooral bekend om de dagelijkse draagbare kleding zoals trainingspakken. Nike houdt zich meer bezig met basketbal sportschoenen terwijl Adidas zich meer op voetbal sportschoenen richt. Adidas is namelijk vaak een kledingsponsor voor veel professionele sporters en dan met name dus voetbalspelers. Adidas werkt daarnaast ook samen met bekende artiesten. Samen ontwerpen zij limited editions sportschoenen, deze lopen vaak heel goed. Ook bij Adidas kan je naast schoenen en kleding, petten kopen. De producten die de sportmerken verkopen zijn best vergelijkbaar, maar hun visie is heel anders. Op deze manier spelen zij in op de consument en de concurrentie.