Wanneer je onderweg bent in de auto heb je natuurlijk een aantal informatiediensten tot je beschikking en ook voor de reis heb je al van alles kunnen opzoeken over de reis. Het aanbod van deze informatiediensten ter ondersteuning van de weggebruikers is de afgelopen jaren toegenomen, maar uit onderzoek is gebleken dat de meeste reizigers met sommige informatiediensten nog niet bekend zijn. Meer dan 90 procent geeft dan ook aan dat ze geen behoefte hebben aan meer informatie, maar ze willen wel graag meer actualiteit, integraliteit en gebruiksgemak. Op het gebied van actualiteit, integraliteit en gebruiksgemak is er dan ook zeker nog verbetering mogelijk. Ook is er verschil tussen het gebruik van bepaalde diensten voor de reis en tijdens de reis. Dit artikel zal hier meer inzicht in geven.
Voorafgaand aan de reis wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van apps, websites en de radio. Tijdens de reis gebruiken de bestuurders voornamelijk de radio en het navigatiesysteem. Meer dan driekwart van de automobilisten gebruikt informatie over de route, de reisafstand en de reistijd en er wordt het meest informatie opgezocht over onbekende bestemmingen. Voor reizen die automobilisten bijna dagelijks maken wordt er haast nooit informatie opgezocht, hooguit wordt er even gekeken of er files zijn en of deze vertraging gaat opleveren.
Ook zijn er een aantal rijtaakondersteunende systemen en ook hier is naar gevraagd. De meeste beschikking hebben de automobilisten over de cruise control, parkeersensoren, een achteruitrijcamera en adviezen over zuinig rijden. De achteruitrijcamera kan je ook altijd nog later in de auto laten zetten, ook is er een achteruitrijcamera draadloos. De systemen die er nog niet veel zijn, dat zijn: dode hoeksystemen, waarschuwingen voor aanrijdingen en waarschuwingen bij in slaap vallen, dit terwijl de automobilisten wel aangeven hier gebruik van te willen maken. Automobilisten zijn zelfs vaak eerder bereid om te bepalen voor de rijtaakondersteuning dan voor route- en reisinformatie.