Hoe kun je meer bewegen?

We moeten met z’n allen meer bewegen. Je lichaam heeft dit gewoon nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Aangezien het jaar bijna afgelopen is en mensen alvast over goede voornemens beginnen na te denken, is dit een goed moment om na te denken of je zelf wel genoeg beweegt.

Als je je beweging wilt verbeteren, is het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in hoe het er nu aan toe is. Zet eens voor jezelf op papier op welke manieren jij beweging krijgt en hoe vaak je actief sport. Houd ook in een app (bijvoorbeeld de gezondheid app van apple) bij hoe veel stappen je per dag zet. 10.000 stappen is aangeraden per dag, maar bijna niemand haalt dat, best wel heftig! Schrijf een week lang op hoe veel stappen je zet.

Nu je weet wanneer, hoe en hoe veel je beweegt, kun je veranderingen gaan aanbrengen. Kijk wat je opvalt. Zie je bijvoorbeeld dat je op werkdagen amper beweegt? Probeer in je pauze een stukje buiten te gaan wandelen of ga met de fiets naar je werk als je dichtbij woont. Kijk dus waar het mis gaat en hoe je dit op kunt lossen.

Ben je stiekem een beetje te lui om je huis uit te gaan om te gaan sporten? Veel mensen hebben hier last van. Het zorgt voor een drempel om te gaan, wat zonde is. Een oplossing is om thuis te sporten. Je kunt bijvoorbeeld thuis een workout doen (zoals je ook in de sportschool zou doen, maar dan zonder de apparaten). Daar zijn allerlei instructievideo’s voor, waar je mee kunt oefenen. Ook kun je bijvoorbeeld een inground trampoline kopen. Deze graaf je in de tuin in en je kunt er lekker op springen. Als je kinderen hebt, dan vinden die het vast ook een top idee! Koop dan wel een veiligheidsnet trampoline voor de veiligheid.