Hoe kom je sterker uit een scheiding?

‘What doesn’t kill makes you stronger’, zo ook bij een scheiding. De periode rondom een scheiding is vaak een zware tijd voor beide partijen. Wanneer u beide wilt scheiden of wanneer een van u uit elkaar wilt, het verloopt zelden zonder emoties. Ook voor betrokkenen is het zwaar, denk aan kinderen, vriendengroepen en ouders. Uw hele leven staat in het teken van de scheiding. U krijgt te maken met nieuwe termen, zoals familierecht. Om deze periode goed te kunnen doorstaan, is het verstandig om te steun te zoeken bij vrienden en familie. Zij kunnen u helpen bij alle emotionele problemen waar u tegenaan loopt. Een scheidingsbemiddelaar kan u helpen bij alle juridische zaken waar u tijdens een scheiding mee in aanraking komt.

 

Een scheiding brengt een grote verandering met zich. Eerst was uw samen met uw partners, maar nu is daar een leegte. Waarschijnlijk moet u een groot deel van uw gewoontes aanpassen. U doet veel meer alleen. Misschien verhuist u wel, misschien naar een nieuwe stad. Probeer dit nieuwe begin te zien als een frisse start. Probeer oude vriendschappen en hobby’s weer op te pakken. Het is vooral belangrijk dat u onder de mensen blijft. Isolatie vormt een van de grootste problemen tijdens en na een scheiding. Terwijl u bezig bent met de scheiding, gaat uw omgeving gewoon verder. U kunt zich niet begrepen voelen of alsof u er niet meer bij hoort. Wanneer u alleen maar over de scheiding praat, kan het zijn dat vrienden afstand van u nemen. U mag dan altijd met de scheiding bezig zijn, maar dat betekent niet dat uw vrienden dat ook doen. In plaats daarvan kunt u beter leuke dingen met uw vrienden en familie gaan doen zodat u niet de hele tijd aan de scheiding denkt. Probeer wel eens in de zoveel tijd uw hart te luchten. Mocht u daar hulp bij nodig hebben, probeer dan een afspraak te maken bij de huisarts. Zij kunnen u doorverwijzen naar een coach of psycholoog.